ברכות לדוקטורנטים שלנו על זכייתם במלגות נשיא המדינה!

המלגות מוענקות לדוקטורנטים מצטיינים שעבודותיהם עוסקות במתחים לאומיים, דתיים וקהילתיים בישראל

11 ינואר 2018

אנו גאים לבשר כי בל יוסף, דנה אלכסנדר ואלעד אוזן, דוקטורנטים במרכז צבי מיתר ללימודי משפט מתקדמים הפועל בפקולטה, זכו במלגות נשיא המדינה למצויינות וחדשנות מדעית לשנת 2018.

בית הנשיא מפעיל קרן לקידום מצוינות וחדשנות מדעית, בסיוע ועדת העיזבונות. קרן זו מיועדת להענקת מלגות הצטיינות בידי נשיא המדינה על מנת לעודד הכשרה ומחקר אקדמי איכותי. השנה, המלגות מוענקות לדוקטורנטים מצטיינים שעבודותיהם עוסקות במתחים לאומיים, דתיים וקהילתיים בישראל והדרכים ליישובם בדרכי שלום. מסגרת הנושא מכוונת למחקרים בהיבטי פנים וחוץ של מושג הריבונות במשמעותו העיונית, המוסדית וההיסטורית, וזיקתם לתהליכי הכרעה המעוגנים בסולידריות ובשאיפה להשגת שלום מדיני וחברתי.

בל יוסף מפתחת במחקרה, אשר נערך בהנחייתו של פרופ' אייל גרוס, מודל של דיאלוג בין הכנסת לבית המשפט. כרגע קיימים מספר מודלים של דיאלוג, והמשפט הישראלי מתאפיין לעתים בסממנים דיאלוגיים. עם זאת, הדיאלוג הקיים לא נותן מספיק משקל ליכולת המשילות והחקיקה של הרשויות הפוליטיות מהצד האחד, ולא מגן טוב מספיק על זכויות האדם מהצד האחר (לפעמים הוא אף מהווה תירוץ לפגוע בהן). המודל שיוסף מפתחת מנסה לפתור את שני הכשלים הללו.

"המעמד מאוד מרגש", אומרת יוסף על זכייתה במלגה. "מבחינה אישית זה כבוד גדול עבורי, זה מסוג הדברים שמדרבנים ונותנים הרבה כוח ורצון להמשיך. מבחינה אקדמית, אני מוצאת סיפוק אדיר בכך שוועדת הפרס מצאה לנכון להכיר בחשיבות הפרקטית והיומיומית של דיאלוג חוקתי בין בתי המשפט לרשויות הפוליטיות, בטח במציאות המורכבת שאנחנו חיים בה".

מחקרו של אלעד אוזן עוסק בתיאוריית המלחמה הצודקת, דהיינו התאוריה הפילוסופית המרכזית אשר מניחה את הכללים המוסריים לניהול מלחמה. התאוריה מבחינה כיום בשלושה שלבים מרכזיים: הצידוקים ליציאה למלחמה(jus ad bellum) , האיסורים והמגבלות על ניהול המלחמה (jus in bello) והמחויבויות ששוכנות על שכמו של הצד המנצח במלחמה (jus post bellum). בעבודת הדוקטורט, אשר נערכת בהנחייתם של פרופ' איל בנבנישתי ופרופ' משה הלברטל מהאוניברסיטה העברית, אוזן מפתח חלק רביעי ונחוץ לתיאורית המלחמה הצודקת - jus ex bello - אשר מטרתו להנחות את הצדדים ביחס למחויבויות מוסריות לחדול מן הלחימה. תיאוריית המלחמה הצודקת אינה מטפלת כיום בשאלה זו. בהמשך, המסקנות הנורמטיביות שהמחקר יעלה ישולבו אל תוך מערך השיקולים של דיני המלחמה והמשפט הבין-לאומי ההומניטרי.

"אני מתרגש וחש כבוד גדול מהזכייה במלגה היוקרתית הזו", אומר אוזן. "אני גאה עוד יותר מכך שהיא חלק מפרויקט שמנוהל על-ידי נשיא המדינה ראובן ריבלין לשם תמיכה בדור הבא של המחקר האקדמי בישראל".

עבודת הדוקטורט של דנה אלכסנדר, אשר נערכת בהנחייתם של פרופ' שי לביא ופרופ' ניסים מזרחי מהפקולטה למדעי החברה, מנסה להבין ולהמשיג את גבולות הסדר החוקתי של זכויות אדם בישראל: מתי השיח החוקתי של זכויות אדם, שאמור לשמש מסגרת-על מוסכמת להכרעת מחלוקות ערכיות, נתקל בחומת התנגדות ציבורית, והופך בעצמו למושא של מחלוקת. המחקר יתחקה אחר הגיון העומק של התנגדות זו באמצעות בחינה אמפירית של ביטויי ההתנגדות הציבורית לשלושה מאבקי זכויות אדם בולטים, שזכו לתגובת-נגד פוליטית. אלכסנדר תנתח את שיח ההתנגדות במקרים אלה לאורן של מספר ביקורות תיאורטיות על התפיסה החוקתית של זכויות אדם, ופרט לאור המתח שבין זכויות אדם לריבונות פוליטית.

על זכייתה במלגת נשיא המדינה אומרת אלכסנדר "אני שמחה ונרגשת מאוד, ומודה על ההכרה והתמיכה בעבודתי".  ברכות חמות ומזל טוב!

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>