הישג חקיקה חשוב להגר - מחקר ופיתוח מדיניות דיור חברתי

ועדת השרים לחקיקה אישרה את התיקון לחוק התכנון והבניה (דיור בהישג יד), עליו עבדו בהגר.

13 פברואר 2017
ועדת השרים לחקיקה אישרה את התיקון לחוק התכנון והבניה (דיור בהישג יד), עליו עבדו בהגר.

חדשות טובות ומרגשות! לאחר יותר משנה של עבודה מאומצת, ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה היום את ההצעה לתיקון חוק התכנון והבניה בנושא דיור בהישג יד.

התיקון נועד להסיר חסם עיקרי הקיים היום בפני רשויות מקומיות המעוניינות לשלב דיור בהישג יד בתכניות חדשות ובנוסף משפר את ההגדרה הקיימת בחוק למונח 'דיור בהישג יד'.

בפנינו עבודה רבה על המשך הליך החקיקה, אבל בינתיים, אפשר לשמוח על הצעד החשוב שנעשה היום.

מדוע נחוץ התיקון המוצע?

1. רשויות מקומיות הן שחקניות מובילות בתחום הדיור, אך הכלים העומדים לרשותן על מנת לייצר דיור בהישג יד מוגבלים למדי. הסמכות התכנונית שבידי הרשות מקומית לא מאפשרת כיום, במידה והרשות מעוניינת בכך, לייצר דיור להשכרה במחיר מופחת. ההסדר הקיים היום בחוק התכנון והבנייה הוא מסורבל, חל על מספר מוגבל למדי של תכניות ומאפשר לייצר דיור להשכרה במחיר שוק בלבד.

2. ההגדרה הקיימת של המונח 'דיור בהישג יד' בחוק התכנון והבניה מצמצמת ומגבילה פיתוח דיור לאוכלוסיה ממעמד בינוני ונמוך. 'דיור בהישג יד' על פי החוק הוא דיור להשכרה לטווח ארוך במחיר שוק. זאת בעוד שהמהות של דיור בהישג יד היא יצירה של דיור שמיועד לבעלי הכנסה בינונית ונמוכה, שאינם יכולים להגיע לדיור נאות המוצע במחיר שוק.

3. בשנים האחרונות פיתחה הממשלה מנגנונים שונים לייצר דיור במחיר מופחת על קרקעות בבעלות ציבורית. יחד עם זאת, עד כה, לא פותחו כלים שמטרתם ייצור פתרונות מסוג זה על קרקעות פרטיות, המצויות לעיתים קרובות באזורים בהם הצורך לדיור בהישג יד הוא הגבוה ביותר.

4. בישראל יש פערים משמעותיים ברמת המחירים בין ערים שונות ואף בין שכונות שונות בתוך עיר אחת. התיקון המוצע מאפשר לייצר פתרונות תוך התאמתם להזדמנויות והצרכים של אותו מקום. בהמשך לכך, ההצעה מבקשת להסיר את המגבלה הקבועה כיום בחוק, לפיה נדרש כי 100% מיחידות הדיור הנבנות בפרויקט ייועדו עבור דיור בהישג יד. מוצע להקל על דרישה זו כך שתידרש הקצאה של 15% מהדירות כדיור בהישג יד. הסדר זה מאפשר גמישות הכרחית לשם הבטחת כדאיות כלכלית באזורים בעלי מחירי דיור שונים. כמו כן, שילוב של דיור 'רגיל' ודיור בהישג יד עשוי לקדם תמהיל חברתי מגוון ברמת הפרויקט.

5. עד כה, רמת המחירים בערים באזורי ביקוש נותרה גבוהה. על אף הנחות משמעותיות, המחיר הסופי המוצע במסגרת מחיר למשתכן ובמסגרת פרויקטים של השכרה ארוכת טווח, לא בהכרח יוצר דיור בהישג יד עבור בעלי הכנסה בינונית ונמוכה באזורים אלה. לכן, תיקון זה מציע כלי מעשי ליצירת דיור במחיר שהינו בהישג יד גם באזורי ביקוש.

ברכות מיוחדות לעו"ד אורי אטינגר מהגר על העבודה המקצועית והמאומצת בניסוח וקידום הצעת החוק ותודה מיוחדת לגילית טל-רובינשטיין, העוזרת הפרלמנטרית של ח"כ רועי פולקמן עימו עבדנו על התיקון.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>