ברכות לסמדר בן-נתן בוגרת מרכז מיתר על קבלת מענק מחקר מטעם קרן הארי פרנק גוגנהיים

ד"ר בן-נתן נמצאת בפוסט דוקטורט באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל

14 פברואר 2021
ברכות לסמדר בן-נתן בוגרת מרכז מיתר על קבלת מענק מחקר מטעם קרן הארי פרנק גוגנהיים

 

המחקר, תחת הכותרת "כליאה וסכסוך לאומי: בין פיוס לרדיקליזציה" (The Carceral State in Conflict: Between Reconciliation and Radicalization) בוחן את הקשרים בין ניהול הסכסוך הישראלי-פלסטיני לניהול הכליאה של אסירים פלסטינים בישראל מאז 1967, מתוך נקודת מוצא שיש להבין אחרת כליאה פלילית וכליאה פוליטית. המחקר מראה שבתי הכלא מהווים אתר של מפגש בין אסירים פלסטינים לבין החברה הישראלית באמצעות קשר בין אסירים לסוהרים, לאסירים יהודים ולאנשי מקצוע, כמו גם לימודים וחשיפה לשפה ולתקשורת. אסירים פלסטינים שהיו כלואים בישראל מכירים את החברה הישראלית טוב יותר מרוב הפלסטינים. למרות ההיררכיה הקיצונית, ברמת היומיום מתקיימים מפגשים ושיחות המפתחים אצל אסירים וסוהרים כאחד את האפשרות לראות את הפרספקטיבה של האחר. לכן, בתקופה שלפני הסכמי אוסלו האסירים הפלסטינים היו אחד מהגורמים שקידמו פיוס והכרה בישראל. לעומת זאת, לאחר שנת 2000, המדינה נטשה את מאמצי הפיוס ופתרון הסכסוך, ועברה לעמדה של ניהול ושימור הסכסוך. מתוך עמדה זו, המדינה פעלה לצמצם ככל האפשר את המפגש בין כותלי הכלא ואת המגע של אסירים עם העולם החיצון, למשל על ידי מניעת לימודים וביקורים, מניעת כניסת עובדים סוציאלים, וצמצום המגע עם סוהרים על ידי התקנת מצלמות מעקב. כך למעשה המדינה פועלת למניעת פיוס ולרדיקליזציה של האסירים, אשר מסייעת לה להציג אותם כאוייבים מסוכנים ולהצדיק את התמשכות הסכסוך. לכן, פיוס ורדיקליזציה הן פרדיגמות מנוגדות המאפשרות להבין כליאה במסגרת סכסוך.

 

המחקר מציע לשנות את ההבנה של מדיניות כליאה ורדיקליזציה ולראות אותם כמורכבים מאינטראקציה בין שלושה גורמים: האסירים, סגל והנהלת הכלא, והדרג  הפוליטי. כך ניתן לראות שפיוס אינו קורה רק ברמת הדרג הפוליטי, ואילו רדיקליזציה אינה מתרחשת רק בין אסירים לבין עצמם.

 

קרן הארי פרנק גוגנהיים מקדמת מחקרים המעמיקים את ההבנה של אלימות על צורותיה השונות בעולם המודרני, ובעיקר כאלו המפתחים הבנת פתרונות לבעיות דחופות של תוקפנות ואלימות. אני מקווה באמצעות המחקר לעודד שימוש בפרדיגמה של פיוס, להזהיר מפני רדיקליזציה מכוונת, ולהבין טוב יותר את התפקיד של אסירים ובתי כלא בתהליכי פיוס וצדק מעברי. 

 

למידע נוסף:

https://jewishstudies.washington.edu/news/smadar-ben-natan-receives-grant-incarceration-reconciliation/

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>