כנסים ואירועים

אילוסטרציה
  • הרצאות מרכז מינרבה השנתיות
  • כנסים
  • הרצאות אורח
  • מפגשי סופרים וקוראים
  • ימי עיון ושולחנות עגולים

 

2022

 

Restitution – The Return of Cultural Artefacts by Alexander Herman

אלכסנדר הרמן, העומד בראש המכון לאמנות ומשפט, פרסם כרך חדש בנושא המורכב והמרתק של השבת חפצי תרבות. מרכז גרהאם באוניברסיטת טורונטו ומרכז מינרבה לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב שמחו לתת חסות לדיון וירטואלי על ספרו החדש.

המשתתפות והמשתתפים:

Alexander Herman, John Meehan, Mayo Moran, Leora Bilsky, Juanita Johnston, Jennifer Orange, Matthias Weller

האירוע ניתן לצפייה כאן

2021

9.11.2021: ערב לכבוד הוצאתו לאור של ספרה של ד"ר נטלי דודזון, American Transitional Justice: Writing Cold War History in Human Rights Litigation (Cambridge University Press, 2020). בספר זה חוזרת ד"ר דודזון (הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל אביב) לשתי פסיקות מכוננות בתחום זכויות האדם: Filártiga ו-Marcos שנדונו בארה"ב תחת ה-Alien Tort Statute ולכאורה עוסקות בהפרות זכויות אדם שהתרחשו בפראגוואי ובפיליפינים, בהתאמה. תוך ניתוח של הנרטיבים ההיסטוריים אשר צמחו מפסיקות אלה על ידי המשתתפים בהן, דודזון מציעה לקרוא אותם כמשפטי צדק מעברי. בערב השתתפו Prof. César Rodríguez-Garavito, New York University School of Law, ד"ר עילי אהרונסון מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה ועוה"ד המתמחה בזכויות אדם, עו"ד מיכאל ספרד.

תכנית האירוע

הקלטת האירוע

2021 12.10.21: ערב לכבוד הוצאתו לאור של ספרו של ד"ר הדי ויטרבו, Problematizing Law, Rights, and Childhood in Israel/Palestine (Cambridge University Press, 2021)  באופן ביקורתי את הקשר בין משפט, זכויות אדם וילדוּת באופן כללי ובהקשר הישראלי/פלסטיני באופן ספציפי. ויטרבו מעמיד למבחן את הקונספציות שיש לנו לגבי ילדוּת ומבקר את השימוש שישראל עושה בזכויות ילדים על מנת לתת לגיטימציה לאלימות המופעלת נגד פלסטינים. בערב העיון השתתפו השופטת בדימוס סביונה רוטלוי, שעמדה בראש הוועדה ליישום האמנה בדבר זכויות הילד בחקיקה בישראל ואשר האירה היבטים הקשורים הן לאמנה והן לשפיטה; ד"ר נטלי דודזון מהפקולטה למשפטים בתל אביב, אשר חוקרת את הקשר בין משפט לאלימות מזוויות שונות, אשר בחנה כיצד המגמות הסותרות במשפט הבינלאומי ובשיח זכויות האדם (הכללה מול הבחנה) מאפשרות את הפעלת האלימות ע"י המדינה; ועו"ד רביע אגבריה, דוקטורנט באוניברסיטת הרווארד, אשר הדגיש את הנורמות השונות שמפעיל בית המשפט הישראלי על קטינים ובגירים פלסטיניים ויהודים. פרופ' אייל גרוס הנחה את הערב, ד"ר הדי ויטרבו הציג את הספר והגיב.

תכנית האירוע

הקלטת האירוע

2021 כיצד הפכו האפריקאים באמריקה ל׳שחורים׳? ‘Becoming Free, Becoming Black’ מספר את סיפורם של האנשים השחורים המשועבדים והמשוחררים אשר השתמשו במשפט כדי לדרוש חירות ואזרחות עבור עצמם ויקיריהם. קהילותיהם אתגרו את מאמצי בעלי העבדים להשוות בין ׳שחורות׳ לבין ׳עבדות׳. במבט מקרוב בשלוש חברות עבדים – קובה, וירג׳יניה ולואיזיאנה – אלחנדרו דלה פואנטה ואריאלה גרוס מראים כיצד חוק החירות – לא העבדות – קיבע את משמעות השחורות במשפט. אירוע הספר נפתח עם הצגת הספר ע״י המחברת והמשיך בתגובות משלושה חוקרים – בהיסטוריה ובמשפט. האירוע, בשיתוף המכון למשפט והיסטוריה ע״ש קרן דיויד ברג, נפתח בהצגת הספר על ידי פרופ׳ אריאלה גרוס והמשיך בשלוש תגובות שהרחיבו את היריעה בזמן ובמרחב: פרופ׳ אהוד טולדנו, ד״ר עילי אהרונסון וד״ר יעל שטרנהל. הנחה את האירוע: פרופ׳ רון חריס.

תכנית האירוע

הקלטת האירוע

2020 בספרו החדש, מלחמות הבג״ץ: המהפכה החוקתית ומהפכת הנגד (דביר והמכון הישראלי לדמוקרטיה, 2020), פרופ׳ עמיחי כהן בוחן את מצבו של המשפט החוקתי בישראל היום דרך הפריזמה של בית המשפט העליון. בספרו, פרופ׳ כהן סוקר פסיקות חשובות של בית המשפט בסוגיות חוקתיות ובוחן את מעמדו בציבוריות הישראלית על רקע קריאות לצמצם את מרחב פעולתו אל מול אלה שסבורים שבית המשפט אינו אקטיביסטי דיו. בערב, שהתקיים ב-22.11 בשיתוף מערכת עיוני משפט, השתתף נשיא בית המשפט העליון לשעבר, הפרופ׳ אשר גרוניס, ושר המשפטים לשעבר, הפרופ׳ דניאל פרידמן, וכן אנשי אקדמיה, אשר סקרו את הספר והרחיבו את הדיון בסוגיות שונות.

תכנית הערב

הקלטת הערב

2019

ב-18.12 התקיים ערב לציון צאתו לאור של ספרו של ד״ר שלי פריד המנוח, הם אינם חוזרים: בעיית הפליטים הפלסטינים ומדיניות החוץ בשנים הראשונות למדינה בהוצאת רסלינג. בספרו, פריד חוקר את מדיניות החוץ של ישראל בשנותיה הראשונות, אשר שאפה להעלים את בעיית הפליטים ורצונם לשוב ויצרה בכך חלל במחקר התופעה. בערב השתתפו שני חוקרים בכירים – איל בנבנישתי וארנון גולן – אשר חיברו ביקורות על הספר שיתפרסמו בגליון ״עיוני משפט״.

הזמנה

וידאו

2019

ב-3.12 התקיים ערב לכבוד צאת ספרה של רבקה ברוט באזור האפור: הקאפו היהודי במשפט בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה. ספר זה חוקר את יחס המשפט לתופעה של שיתוף פעולה יהודי עם הנאצים ומבוסס על מחקר היסטורי-משפטי השוואתי בוחן הליכים משפטיים במחנות העקורים בגרמניה ובישראל.

הזמנה

וידאו

2018

ערב עיון לכבוד צאת ספרו של פרופ׳ דיויד ובר (אוניברסיטת בוסטון):

The Rise of the Working-Class Shareholder: Labor's Last Best Weapon (Harvard University Press)

הזמנה

וידאו

2018

ערב עיון לרגל פרסום ספרה של נעמה כרמי זכויות אדם: מבוא תיאורטי (רסלינג, 2018). באירוע השתתפו פרופ׳ רות גביזון, ד״ר יופי תירוש, פרופ׳ מיכאל בירנהק וד״ר נעמה כרמי.

הזמנה

2018

ערב עיון לרגל פרסום ספרה של ליאת קוזמא:

Global women, Colonial Ports: Prostitution in the Interwar Middle East (SUNY Press, 2017)

הזמנה

וידאו

2017

ערב עיון לרגל פרסום ספרה של ליאורה בילסקי:

The Holocaust, Corporations, and the Law - Unfinished Business (Michigan University Press, 2017)  

הזמנה

וידאו

2016

השקת הספר בעריכת ד"ר ליאת קוזמא והיבא יזבק, נשים פלסטיניות ומעמד אישי בישראל (הוצאת פרדס, 2016).

 

השקת הספר, סקס אחר: מבחר מאמרים בלימודים להט"ביים וקוויריים ישראליים (עורכים: אייל גרוס, עמליה זיו ורז יוסף).

ההזמנה למפגש

2015

דיון המפגיש מחברים ואנשי אקדמיה, בשיתוף הפקולטה למדעי הרוח, המכון לחקר האנטישמיות והגזענות בימינו ע"ש סטפן רוט והמכון למשפט והיסטוריה ע"ש דיויד ברג בפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן, סביב שני הספרים הבאים:

Nathan Lerner, The UN Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (Brill, 2014).

Ely Aharonson, From Slave Abuse to Hate Crime: The Criminalization of Racial Violence in American History (Cambridge University Press, 2014).

ההזמנה למפגש

ערב עיון לכבוד ספרה של רותי גינצבורג, והייתם לנו לעיניים: ארגוני זכויות אדם בשטחים מבעד לעין המצלמה (רסלינג, 2014). בשיתוף מרכז אדמונד י. ספרא לאתיקה ומרכז מינרבה למדעי הרוח.

ההזמנה למפגש

2014

סימפוזיון בעקבות הופעת הספר:

Michael Livingston, The Fascists and The Jews of Italy: Mussolini’s Race Laws 1938‐1943 (Cambridge University Press, 2014).

בשיתוף מכון ברג למשפט והיסטוריה, הפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן.

ההזמנה למפגש

מפגש לכבוד הופעת ספרו של צבי טריגר, פשעים נגד הפטריארכיה: ניאוף, הפלות והומוסקסואליות במשפט ובתרבות (הוצאת האוניברסיטה המשודרת, 2014).
בשיתוף הפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין, התכנית ללימודי נשים ומגדר בסיוע NCJW, התכנית ללימודי מגדר לתואר שני.

ההזמנה למפגש

2013

לציון 50 שנה למשפטי אושוויץ בפרנקפורט ולזכר התובע היהודי פריץ באואר:

Ronen Steinke, Fritz Bauer oder Auschwitz vor Gericht (Piper, 2013).

ההזמנה למפגש

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>