דבר הדקאן

פרופ' ישי בלנק

תפיסת הפקולטה את מטרות הוראת המשפטים היא רחבה ועמוקה. היא נגזרת מהבנתנו את מורכבות התופעות המשפטיות ואת איכות ושאיפות התלמידים שאנחנו קולטים ומכשירים.

 

המשפט אינו כולל רק מערכת של כללים שהשולט בהם יכול לתפקד היטב כעורך דין.במקרים רבים הכללים מספקים יותר מתשובה אחת לפתרון בעיה או הכרעה בסכסוך או אינם מספקים כל תשובה. הכללים גם אינם קבועים אלא משתנים בשל התפתחות הטכנולוגיה והתרבות והשינוי המתמיד בבעיות איתן מתמודדות החברות האנושיות. הכללים של היום אינם אפוא אלו שאליהם תידרשו כאשר תהפכו למשפטנים ותגיעו לעמדות בכירות. הבנת התהליכים המשפיעים על שינוי המשפט והאמצעים לקידום שינוי משפטי הם מרכיב חשוב עבור משפטנים. המשפט לא נועד רק לשרת לקוחות אלא גם לקדם מטרות חברתיות, כלכליות ופוליטיות. לכן מרכיב חשוב נוסף הוא הבנת האופן בו הכללים המשפטיים משפיעים על העולם. את כל אלו אנו שואפים ללמד.

עורכי דין מצטיינים מתמחים בתחומי משפט שונים וסוגי לקוחות שונים. חלקם עובדים במשרדים מסחריים גדולים, חלקם בשירות המדינה, חלקם במשרדי בוטיק מתמחים, חלקם בעמותות, וחלקם ממשיכים למחקר ולאקדמיה. חלק מתלמידינו, כפי שניסיון העבר מלמד, לומדים משפטים כלימודים כלליים. חלקכם ימלאו עמדות מפתח, בפוליטיקה, בתקשורת ובעסקים. בהתאם, איננו מכשירים טכנאי משפט, או אנשים שיוכלו לעבוד כעורכי דין מסוג מסוים בלבד, אלא אנשים בעלי יכולת ניתוח, לימוד ומחקר בתחומי העשייה המשפטיים השונים, אנשים שבסופו של דבר יוכלו להיות מנהיגי העתיד של הקהילה המשפטית והחברה הישראלית. אתם, תלמידינו, בעלי היכולות הגבוהות בישראל, צפויים להגיע למקומות בהם מגובשת מדיניות ולתפקידים המצויים בחזית העשייה החדשנית ותכנית ההוראה בפקולטה נועדה להתאים לכך.

 

כפועל יוצא מתפיסתנו את המשפט ואת איכות תלמידינו אנחנו מציעים תכנית לימודים עשירה בה מלמדים מיטב חוקרי המשפט בישראל, משפטנים פרקטיים מובילים מישראל ופרופסורים אורחים מהאוניברסיטאות הטובות בעולם. אנחנו מלמדים כיצד להיעזר בכללים הקיימים בהתדיינויות בבתי משפט, כיצד לטעון ליצירת תקדימים חדשים בבית המשפט העליון באופן המאתגר את הכללים הקיימים, כיצד לקדם שינוי חברתי, כיצד לתכנן עסקאות מורכבות, כיצד להשתתף בעיצוב חקיקה, כיצד להבין את המשפט בפעולה ולא רק את המשפט שבספרים, וכיצד להעריך את השפעות המשפט על החברה והכלכלה. אנחנו מציעים קורסים בתיאוריה משפטית וקורסים המיישמים גישות אינטרדיסציפלינריות מתחומי דעת משיקים כמו פילוסופיה, כלכלה, היסטוריה, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, ספרות ומדע המדינה. יותר מכך רבים ממורינו מאמינים כי לא ניתן להפריד מעשה מתיאוריה ובהתאם אנחנו מציעים קורסים בעלי גישה משולבת, בהם נלמדים תחומי המשפט המשפטיים השונים באמצעות תובנות הנלמדות מתיאוריה משפטית ומתחומי הדעת המשיקים. גישה משולבת זו מאפשרת להבין באופן יותר עמוק ורחב את המשפט ואת השפעותיו.

  

בצד לימוד המקצועות המשפטיים המרכזיים אנחנו, כפקולטה המצויה באוניברסיטת מחקר, מציעים לתלמידינו לשלב במקביל ללימודי המשפטים גם תואר נוסף במגוון של חוגים במדעי הרוח, החברה, ניהול ובמדעים. אנחנו מציעים לתלמידינו המצטיינים תכנית מואצת המשלבת תואר ראשון ותואר שני והמשך לימודים במרכז צבי מיתר ללימודי משפט מתקדמים. אנחנו מציעים לימודים באחת משמונה הקליניקות של המערך הקליני הגדול והמפותח בישראל ומהמובילים בעולם. אנחנו מציעים תכניות חילופי סטודנטים עם מוסדות מהמובילים בצפון אמריקה, אירופה ואסיה. אנחנו מציעים השתתפות במערכות כתבי עת משפטיים, בתכניות בהתנדבות מעבר לתכנית הלימודים, בפעילויות מועצת הסטודנטים, בעבודה כעוזרי מחקר והוראה ועוד. המלצתי לכם היא להקדיש את מירב זמנכם ומאמציכם ללימודים ולמצות עד תום במהלך כל שנות לימודיכם את מכלול האפשרויות העצום שמציעות הפקולטה והאוניברסיטה. רוב מכריע של תלמידנו מוצאים בכל אלו לא רק עניין רב אלא גם הנאה מרובה.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>