תחומים:

בחר הכל

משפטים

קטגוריות:

בחר הכל

אירוע

כנס

פרס

מינוי

חדשות

NEWS

מה מעניין אותך?

כל הנושאים
מדברים משפטים
שיחזור מרשם סימני המסחר המנדטורי -  אירוע היסטורי

מחקר

12.03.2024
שיחזור מרשם סימני המסחר המנדטורי - אירוע היסטורי

שחזור מאגר של סימני מסחר שנעשה על ידי איסוף שיטתי של בקשות הרישום, חילוץ מידע מתוכן, עיבודו וטיובו. השחזור כלל פיתוח טכנולוגי של עמיתים מהפקולטה להנדסה, לחילוץ הסימנים מקבצים סרוקים, וכן פיתוח של מנוע חיפוש ייעודי, על ידי צוות ספרנים מהספרית מדעי החברה באוניברסיטה.

סימני מסחר מקשרים בין מוצר ושירות לבין היצרן, ומקלים על הצרכנים להתנהל בשווקים. זהו התפקיד הקלאסי של דיני סימני המסחר. מבט-על על סימני מסחר מאשר לחוקרים וחוקרות מתחומי ידע שונים לזהות מגמות, תהליכים ושינויים כלכליים, חברתיים ותרבותיים. פרויקט שחזור מרשם סימני המסחר המנדטורי הושלם בימים אלה, ועלה לאוויר. המרשם המקורי אבד, ונותרו רק בקשות לסימנים שהוגשו במהלך המנדט הבריטי, מאז נוסד המרשם בשנת 1922 ועד לקום המדינה. בסיוע צוות עוזרי ועוזרות מחקר, פרופ' מיכאל בירנהק שחזר את המרשם המקורי. השחזור נעשה על ידי איסוף שיטתי של בקשות הרישום, חילוץ מידע מתוכן, עיבודו וטיובו. השחזור כלל פיתוח טכנולוגי של עמיתים מהפקולטה להנדסה, לחילוץ הסימנים מקבצים סרוקים, וכן פיתוח של מנוע חיפוש ייעודי, על ידי צוות ספרנים מהספרית מדעי החברה באוניברסיטה.

 

באמצעות המרשם אפשר למשל לעיין בסימנים שכללו את הביטוי Jaffa Oranges ולהבחין מי מהמבקשים היו סוחרים יהודיים ומי סוחרים ערביים; אפשר להתרשם מהמגוון של הסימנים, לפענח את המסרים שנכללו בהם, ולהבחין באיתותים לאומיים – פלסטיניים וציוניים. פעילות סימני המסחר משקפת שינויים כלכליים באופן מפתיע, ובכך, המרשם המשוחזר מציע נקודת מבט רעננה על מבנה של שווקים (בשווקים מונופוליסטיים, יש מעט סימנים, ובשווקים תחרותיים יש ריבוי סימנים), על שווקים מסוימים לאורך זמן, תוך אפשרות להבחין בין מבקשים ממדינות שונות (קבוצת המבקשים הגדולה ביותר הייתה של סוחרים בריטיים), בשפות שבהן נעשה שימוש, ועוד.

 

המרשם זמין כעת לכל באופן פתוח וחופשי למחקרים אקדמיים. הוא כולל כמעט 8000 סימני מסחר שהוגשו בתקופה הרלוונטית, מידע על המבקשים, סוגי המסחר, מועדי ההגשה, העברות בעלות, ובעיקר – את הסימנים עצמם. מוזמנים.ות לחפש ולעיין בסימנים!

https://en-law.tau.ac.il/MandatePalestineIP

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>