קידום מדיניות וחקיקה

לקראת מערך כולל של דיור בהישג יד בישראל

לקראת מערך כולל של דיור בהישג יד בישראל - נייר מדיניות מקיף המציע כלים ליישום מדיניות של דיור בהישג יד בישראל. המסמך נותן הסברים כלליים על מטרותיו של דיור בהישג יד, למי הוא נועד, היכן הוא נדרש, מי אחראי לקידומו וכיצד ניתן להביא ליישומו, מציג תמונה עדכנית של המצב בישראל ומציע את המלצות מרכז הגר לקידומו ולפיתוחו של דיור בהישג יד בישראל.

לקריאת המסמך

 

ניסוח וקידום הצעת חוק שמטרתה יצירה של דיור בהישג יד המיועד לבעלי הכנסה בינונית ונמוכה - הצעת חוק התכנון והבנייה

ניסוח וקידום הצעת חוק שמטרתה יצירה של דיור בהישג יד המיועד לבעלי הכנסה בינונית ונמוכה - הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון – דיור בהישג יד), התשע"ז–2017
 
הצעת החוק שניסחנו קיבלה את תמיכת ועדת השרים לענייני חקיקה ונמצאת היום בהכנה לקריאה ראשונה בועדת הרפורמות.  

הצעת החוק משנה את ההסדר הקיים בחוק בנושא דיור בהישג יד ומציעה שורה של שיפורים במנגנון ועיקרם:

  • ועדה מקומית וועדה מחוזית יוכלו לתכנן דיור להשכרה  עם/ללא תמריץ של הגדלת אחוזי בניה.
  • יצירת מנגנון גמיש וישים להקצאת דיור בהישג יד בפרויקט, בהתחשב בין היתר בכדאיות הכלכלית.
  • דיור בהישג יד הוא דיור במחיר מופחת ממחיר השוק, אשר מותאם לצורכי הדיור וליכולת הכלכלית המשתנה של משקי בית בעלי הכנסה בינונית ונמוכה.
  • מוצע ליצור דיור בהישג יד בשכירות ארוכת טווח.

ניתן להתעדכן בקידום ההצעה ובנוסחים המשתנים של הצעת החוק באתר ועדת הרפורמות
נייר עמדה שהעברנו לועדה בנושא הסוגיות המרכזיות בהצעת החוק - לקריאת המסמך 
למכתב מטעם מומחים בתחום התכנון ומדיניות דיור בנושא הצעת החוק - לקריאת המסמך

 

עמדת מרכז "הגר"  ביחס לנוסח להצבעה של הצעת החוק להקמת רשות להתחדשות עירונית אשר הוגשה לועדת הכנסת שדנה בחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

עמדת מרכז "הגר"  ביחס לנוסח להצבעה של הצעת החוק להקמת רשות להתחדשות עירונית אשר הוגשה לועדת הכנסת שדנה בחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. המסמך מתייחס לגרסת החוק המובאת להצבעה ועומד על התיקונים שעוד דרושים בהצעת החוק על מנת למתן את ההשפעות השליליות של התחדשות עירונית על אוכלוסיות מוחלשות, ובפרט שוכרי דירות בעלי הכנסה נמוכה. 

לקריאת המסמך

 

עמדת מרכז "הגר"  אשר הוגשה לועדת הכנסת שדנה בחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

עמדת מרכז "הגר"  אשר הוגשה לועדת הכנסת שדנה בחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. המסמך מתייחס לגרסה מתקדמת של הצעת החוק להקמת רשות להתחדשות עירונית ומצביע על שינויים שיש להטמיע בהצעה על מנת להבטיח שתהליכי התחדשות עירונית  יקודמו תוך התייחסות להיבטים חברתיים: דחיקה של אוכלוסיות מוחלשות ממתחמים שעוברים התחדשות עירונית בשל עליית מחירי הדיור והתחזוקה, שקיפות ושותפות משמעותית של דיירים בתהליכי ההתחדשות בסביבתם.

לקריאת המסמך

 

הצעת מרכז הגר לשילוב דיור בהישג יד כפתרון לדחיקת דיירים שוכרים במתחמי התחדשות עירונית

הצעת מרכז הגר לשילוב דיור בהישג יד כפתרון לדחיקת דיירים שוכרים במתחמי התחדשות עירונית - מודל שהוגש לועדה שדנה בחוק להקמת רשות להתחדשות עירונית, בנושא דיור בהישג יד כפתרון לדחיקה של שוכרי דירות מאזורים שעוברים התחדשות עירונית. 

לקריאת ההצעה

 

עמדת מרכז "הגר" והקליניקה לדיור, קהילה ומשפט באוניברסיטת תל אביב בנושא שילוב תאגידים עירוניים וגופים וולונטריים בהליכי התחדשות עירונית להעצמת דיירים.

עמדת מרכז "הגר" והקליניקה לדיור, קהילה ומשפט באוניברסיטת תל אביב בנושא שילוב תאגידים עירוניים וגופים וולונטריים בהליכי התחדשות עירונית להעצמת דיירים. הקמת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מהווה הזדמנות לשיפור את יחסי הגומלין בין שלושת השחקנים המרכזיים בתהליכי התחדשות עירונית: תושבים, יזמים ורשויות מקומיות, באמצעות גופים המתמחים בהעצמת דיירים ובהם ארגונים ללא כוונת רווח, עמותות וגופים עירוניים אשר פועלים בשיתוף הדיירים.

לקריאת המסמך

 

עמדת מרכז "הגר" וארגונים נוספים מהחברה האזרחית ומהאקדמיה אשר הוגשה לועדת הכנסת שדנה בחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

עמדת מרכז "הגר" וארגונים נוספים מהחברה האזרחית ומהאקדמיה אשר הוגשה לועדת הכנסת שדנה בחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. המסמך מפרט אלו שינויים יש להטמיע בהצעת החוק על מנת שתהליכי התחדשות עירונית ישפרו את איכות החיים וסביבות החיים של תושבי הערים.  נכון להיום, החיסרון הבולט ביותר בהצעת החוק טמון בכך שנקודת המבט החברתית והסביבתית  אינה מוטמעת דיה בהבניית הרשות, זאת אף על פי שתהליכי התחדשות עירונית נוגעים בהיבטים חברתיים רבים, ורלוונטיים אולי יותר מכל, לאוכלוסיות מהמעמדות המוחלשים בחברה.

לקריאת המסמך

 

עמדת מרכז "הגר" להצעת חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, התשע"ה – 2015

עמדת מרכז "הגר" להצעת חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, התשע"ה – 2015

פניית מרכז הגר לח"כ אלי כהן, יו"ר הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

לעמדתנו הקמת הרשות הממשלתית צריכה להוות הזדמנות ליצירת דיור ציבורי ודיור בהישג יד במרקם העירוני, וכן ליצירת מנגנונים שיאפשרו התחדשות עירונית גם בשכונות שאינן באזורי ביקוש. בנוסף, על הרשות להיות מחוייבת למניעת דחיקתן של אוכלוסיות פגיעות- שוכרי דירות, דיירי דיור ציבורי, קשישים ובעלי הכנסה נמוכה, מאזורים העוברים התחדשות עירונית.

לקריאת המכתב

 

התייחסות מרכז הגר לתכנית 'מחיר מטרה'

התייחסות מרכז הגר לתכנית 'מחיר מטרה' - משרד הבינוי פרסם להערות הציבור את מכרז תכנית "מחיר מטרה" שמטרתה שיווק מגרשי קרקע תוך התחייבות הזוכה למכירת דירות בהנחה ממחיר השוק. לעמדתנו, בהעדר קריטריונים המתייחסים להכנסת משקי הבית הזכאים לדירות, רוב הנהנים מתכנית מחיר מטרה יהיו משקי בית ברמות הכנסה גבוהות. לפיכך, נראה כי תרומתה של התכנית ליצירת דיור בהישג יד תהיה נמוכה.

לקריאת המסמך

 

התייחסות מרכז הגר לתזכיר חוק שכירות הוגנת

התייחסות מרכז הגר לתזכיר חוק שכירות הוגנת - בעקבות החלטת קבינט הדיור בעניין זה, הופץ להתייחסות תזכיר חוק השכירות ההוגנת (תיקוני חקיקה והוראת שעה), התשע"ה-2014. אנו סבורים כי על הצעת החוק להתייחס במפורש לשכירות ארוכת טווח, ובמיוחד כזו המופעלת על ידי חברות לניהול מבנים, וזאת על מנת לעודד את הנושא של שכירות ארוכת טווח שמהווה כלי חשוב ומרכזי בשוק הדיור בכלל ובשוק הדיור בהישג יד בפרט.

לקריאת המסמך

 

"פניית מרכז הגר לשר האוצר בנושא תכנית "מחיר למשתכן

פניית מרכז הגר לשר האוצר בנושא תכנית "מחיר למשתכן"- פנייה לקראת הדיון במועצת מקרקעי ישראל שנערך ביום 15.7.15 ובו נדונה הצעת ההחלטה בנושא מכרזי דיור בהישג יד "מחיר למשתכן". לעמדתנו, יש לכלול בהצעה תנאי זכאות על בסיס סוציו – אקונומי כגון מבחן הכנסה ומבחן הון, בעוד שעל פי ההצעה כיום, די בכך שעל שמו של אדם לא רשומה דירה, על מנת שיהיה זכאי להטבה.

לקריאת המכתב

 

התייחסות מרכז הגר לתיקון 4 לחוק קידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור

התייחסות מרכז הגר לתיקון 4 לחוק קידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור  -פניה ליו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה לקראת דיון בהצעת חוק בה מוצע להרחיב את סוגי המתחמים שניתן יהיה להגדיר כמתחמים מועדפים לדיור ובמקביל לצמצם את שיעור יחידות הדיור להשכרה בתכניות הותמל. התיקון מציע להכריז על מתחמי פינוי בינוי גדולים וכן על קרקעות בבעלות פרטית כמתחמים מועדפים לדיור שיתוכננו בותמל. בקרקעות פרטיות מוצע להפחית ב-50% את שיעור הדיור לשכירות, ובמתחמי פינוי בינוי מוצע שלא לשלב דיור בשכירות כלל. בפנתייתנו הצבענו על הנסיגה מהתכליות החברתיות של חוק הותמל והצענו שינויים לקידום של דיור בהישג יד ותמהיל חברתי במתחמים מועדפים לדיור. 

לקריאת המסמך

 

על החובה לקבוע הוראות לדיור בהישג יד בתכניות מתאר כוללניות

על החובה לקבוע הוראות לדיור בהישג יד בתכניות מתאר כוללניות -פניה למוסדות התכנון ולמקבלי החלטות בתחום התכנון בשיתוף עמותת 'במקום' - בנושא דיור בהישג יד בתכניות מתאר כוללניות. הפניה נעשתה בעקבות פסק דין של בית המשפט לעניינים מנהליים מרכז בעניין תכנית המתאר של ראשון לציון, אשר עמד על החובה לבחון את הצורך בדיור בהישג יד כבר בשלב תכניות המתאר הכוללניות, על פי הוראות תמ"א 35. בפניה מובאים עיקרי  פסק הדין והמלצות לשינויים נחוצים לשם שילוב אפקטיבי של דיור בהישג יד בתכניות מתאר כוללניות.

לקריאת המכתב

 

התייחסות מרכז הגר לחוק המארגנים

התייחסות מרכז הגר לחוק המארגנים -פניה ליו"ר ועדת הרפורמות ולחברי הכנסת בועדה לקראת דיון בהצעת חוק פינוי ובינוי (הסכמים לארגון עסקאות פינוי ובינוי) התשע"ו - 2016. הצעת החוק נועדה להסדיר את הסכמי טרום ההתקשרות, עליהם נהוג לחתום כשלב ראשוני לקראת פינוי בינוי. כיום מדובר בתחום פרוץ ובשל כך בעלי בתים חשופים להחתמה פוגענית על הסכמים דרקוניים ובתנאי לחץ והעדר מידע. בפנתייתנו הצגנו שורה של שיפורים בנוסח החוק על מנת להגן על בעלתי בתים מפני החתמה פוגענית ועל מנת לקדם התחדשות עירונית מטיבה והוגנת. 

לקריאת המסמך

 

התייחסות מרכז הגר להצעת חוק דייר סרבן

התייחסות מרכז הגר להצעת חוק דייר סרבן  -פניה ליו"ר ועדת הרפורמות ולחברי הועדה לקראת דיון בהצעת חוק פינוי ובינוי פיצויים (תיקון מס' 4) (פינוי בשל סירוב בלתי-סביר) התשע"ו – 2016. הצעת החוק מבקשת להחמיר את הסנקציה בגין סרוב לעסקת פינוי - בינוי ולאפשר לבית משפט לכפות עסקה על דייר סרבן ולפנותו מביתו. בפנתייתנו העלנו חשש כי צעד זה יעצים את יחסי הכוחות שכבר היום אינם מאוזנים בין יזמים ודיירים ויקשה על דיירים להנהל מו"מ לגיטימי בעסקאות פינוי בינוי. כמו כן הצענו להרחיב את הסיבות שבגינן יחשב סרוב לעסקת פינוי - בינוי כסרוב סביר תוך התחשבות בצרכים יחודיים של קשישים ומעוטי יכולת. 

לקריאת המסמך שהוגש בפברואר 2017.

לקריאת המסמך שהוגש בנובמבר 2017. 

 

התייחסות מרכז הגר לתיקון חוק עידוד השקעות הון

התייחסות מרכז הגר לתיקון חוק עידוד השקעות הון  - משרד האוצר מבקש להגדיל את הטבות המס עבור בניה להשכרה, כיוון שהניסיון הנצבר הוכיח שהטבות המס שמוצעות היום אינן מספיקות לעידוד בניה לשהכרה. פנינו ליועמ"ש משרד האוצר ועמדנו על כך שיש לשלב בהצעת החוק הקלות מס יעודיות עבור דיור בהישג יד. כמו כן התייחסנו לחשיבות של תמרוץ בניה להשכרה ודיור בהישג יד בפרויקטים של פינוי בינוי, כדי לפצות על גריעת דיור בשכירות מוזלת.  

לקריאת המסמך

 

מרכז הגר

מרכז הגר לוקח חלק בקואליציה המורכבת משילוב של ארגונים קהילתיים ומקצועיים השואפים לקדם ולהטמיע את החשיבות של היבטים חברתיים בתהליכי התחדשות עירונית. ארגוני הקואליציה מקדמים במשותף מספר נושאים שאינם מקבלים התייחסות מספקת בתהליכי התחדשות עירונית:

  • שכירות  - התחדשות עירונית גורמת לגריעה של דיור בשכירות מוזלת ולהדרה של אוכלוסיית שוכרי דירות מעוטי יכולת. מרכז הגר מקדם פתרונות למיתון השלכות ההתחדשות העירונית על תחום השכירות, אשר מפורטים בנייר עמדה.  
  • הסללת עולים יוצאי אתיופיה לאזורי מגורים קבועים אגודת יהודי אתיופיה מקדמת שינוי הנוהל על פיו עולים יוצאי אתיופיה מחויבים לשהות תקופה ממושכת במרכזי קליטה, ולאחר מכן לעבור למגורי קבע בשכונות מסוימות ללא אפשרות בחירה, וכתנאי לקבלת מענקי הסיוע במגורים. לקריאת נייר עמדה.  
  • תסקיר חברתי עמותת במקום פועלת להטמעת חובה של עריכת תסקיר חברתי בתכניות התחדשות עירונית. התסקיר הוא "פרופיל חברתי" מפורט הכולל רקע סוציו-אקונומי של התושבים וכן מידע בדבר רצונות, יכולת וצרכים של תושבי המתחם המיועד להתחדשות עירונית.עריכת תסקיר עשויה לשפר את תהליכי ההתחדשות העירונית ובפרט את הליך התכנון, שכן הוא מהווה שכבת מידע בסיסי לתכנון מיזמי התחדשות עירונית. לנייר עמדה.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>